Hulp bij toegankelijkheid

Skip to main content

Een 10 stappenplan naar je online marketingmix

Hoe zorg je ervoor dat je niet verdwaald in je online promotionele activiteiten en voorkom je dat al je tijd in het bouwen van je ultieme marketingmix gaat zitten?
Je komt niet meer aan je eigen zaken toe als je niet de juiste keuzes maakt en vooral een goede planning maakt én je eraan houdt! Het is ook zonde van je tijd als je vol goede moed een mooie Facebook pagina inricht, bezoekers je gaan volgen en jij er na een paar maanden geen tijd er meer voor hebt. Reken er dan ook op dat leads op een gegeven moment geen tijd meer voor jou hebben.
De markt is zo veranderlijk dat je dynamisch moet zijn en je dus snel moet kunnen reageren zodat je jouw kostbare energie en tijd in de juiste online mediamix stopt. De ene keer wil je voorop lopen en de andere keer wil je inhaken op een bestaand succes.

Er wordt je zo veel aangeboden dat je gewoon geen keuze meer weet te maken en dus uiteindelijk niets doet of juist van alles ongestructureerd, onmeetbaar en met een ongecontroleerd budget gaat doen. Terwijl het vrij eenvoudig wel goed kan (blijven) gaan.

De basis van je marketingmix.

brainy nl 10 stappen

Je website.

Dit is de eerste stap. Hier bouw je het gezicht van de zaak en komen alle 'landingspagina's' te staan. Dat zijn de webpagina's die je gaat linken in andere online media en via welke je bezoekers je website binnenkomen.
Je website is altijd je visitekaartje, maar nog belangrijker: het is de enige online marketingtool waarover je alle controle hebt wat lay-out, vindbaarheid en inhoud betreft. Ook al is het qua communicatie eenrichtingsverkeer. De website is vaak de eerste indruk die je op je bezoeker gaat maken.

Sociale media en portals.

Je zal als ondernemer vlak na je inschrijving bij de KvK wel besprongen zijn door bureaus die je de beste plek wilde aanbieden voor je bedrijfsvermelding: namelijk in hun internetgids. Daarnaast zijn er zo veel verschillende sociale media dat je niet meer weet waar te beginnen. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, etc.
Het is zaak om te weten welke daarvan door jouw klanten gebruikt worden.

E-mail marketing.

Jazeker, deze bestaat nog altijd en onderschat hem niet. Alleen de manier waarop je de database met e-mail adressen gevuld gaat krijgen en houden is sterk veranderd. Dat komt onder andere door spam, bezoekers geven niet zomaar meer hun e-mail adres af.

Met deze basiselementen moet je gaan spelen. Je moet een weloverwogen fundering bouwen die erop is voorbereid om zich aan te kunnen passen aan veranderingen, waar die ook door ontstaan. In grote mate zal je doelgroep bepalen hoe je mix eruit ziet, jij bepaald hoe je deze voor jou gaat laten werken.

brainy nl blauwe speld zoekenWie vindt jou?

In de eerste plaats gaat het maar om één ding: gevonden worden. Je klanten moeten je zien. Als je een winkel hebt zal je die niet ergens in een achtertuin verbergen, maar wil je aan buitenkant juist zoveel mogelijk doen om op te vallen zodat voorbijgangers je zien en graag naar binnen willen komen.

Datzelfde moet je op internet ook zien te bereiken. Zoveel mogelijk mensen moeten jouw activiteiten zien op een manier dat ze nieuwsgierig worden en je website (winkel) willen bezoeken.

Bouw de basis marketingmix in 10 stappen.

  1. Eenvoud
    Houd je website eenvoudig. Hoe meer opsmuk hoe langzamer hij wordt en belangrijker: hoe onoverzichtelijker hij zal zijn. De nummer 1 reden waarom bezoekers snel een website verlaten is als ze niet binnen een paar seconden zien waarvoor ze kwamen.
    Zorg voor een kort hoofdmenu en stop minder relevante zaken in een apart menu elders op je website. Zet je hoofdactiviteiten prominent op je beginpagina en zet andere informatie in een kolom links of rechts of één scroll naar beneden.
    Kijk maar eens welke websites je zelf het beste vindt als je zelf producten of diensten zoekt.
     
  2. Responsive
    Denk eraan dat het grootste deel van de bezoekers tegenwoordig via kleine beeldschermen (tablet, smartphone) je website bezoekt, maak je website daar dus geschikt voor. Je bezoekers moeten snel naar de informatie geleid worden die ze zoeken, anders haken ze af. Die enkeling die je hele website eens wilt doorspitten vindt zijn weg wel. Maar juist de massa die door een actie of verwijzing op je website komt interesseert zich niet voor de schoonheid en alles wat jij ze graag wilt laten zien, ze komen in eerste instantie alleen voor die informatie die ze zoeken.
     
  3. Interesse vasthouden
    Zorg voor een website die interessant blijft. Denk eens goed na over je bedrijf. Waarom ben jij er zo trots op? Wat is volgens jou de kracht van je product of dienst? Laat dat zien via korte presentaties in film en/of fotoreportages. Maar vooral: schrijf erover. Daar hebben zoekmachines namelijk het meeste aan. Plaats die artikelen op je website, bloggen dus. Jouw artikelen kunnen een geheel eigen leven gaan leiden door ze te delen via de vele sociale media. Goede artikelen gaan wel jaren mee! Ze komen steeds weer bovendrijven in de zoekresultaten. Dus die paar uurtjes schrijven vertalen zich snel naar magneten voor je website.
    Vaak worden interessante artikelen vanuit meerdere websites gelinkt. Dit zijn dan blijvende koppelingen naar jouw website en dus bedrijf. Dit soort koppelingen staat gelijk aan mond tot mond reclame.
     
  4. SEO
    Iedereen kan schrijven, start met de 'key-words' van je bedrijf. Als het echt niet lukt kun je het schrijven van de complete verhalen ook uitbesteden. Zoals ik al aangaf is dat een verantwoorde investering voor de lange duur. De key-words oftewel trefwoorden heb je sowieso nodig. Deze helpen nog steeds bij de ranglijsten van zoekmachines.
     
  5. Sociale mediabrainy nl sociale media
    Heb je jouw website helemaal in orde, dan is het tijd om de sociale media in kaart te brengen. Eerst zoek je uit welke media jouw doelgroep het meeste gebruikt en maak een top 3. Dat is om te beginnen genoeg. Als je een goede mix maakt is achteraf uitbreiden redelijk eenvoudig.
    De valkuil is namelijk dat er groots wordt ingezet, zeker rond de opening van een bedrijf, maar er verder weinig mee gebeurt omdat het zonder de juiste tools toch erg arbeidsintensief blijkt. Focus op de juiste sociale media, bereid die goed voor, maak content voor minimaal 6 maanden vooruit en plan het plaatsen zorgvuldig, dus als jouw doelgroep online is.
    Kijk maar eens hoe veel bedrijven op hun website alle sociale media icoontjes tonen, maar al jaren niets gepost hebben. Als jij dat wel doet zit daar je voorsprong.
     
  6. Big data
    Bouw je eigen 'big data': maak een mailinglijst. Dat is namelijk de meest intensieve mogelijkheid om je klanten met regelmaat te benaderen. Oké, op ze één voor één persoonlijk te bellen na dan.
    Creëer op je website een mechanisme waardoor je bijvoorbeeld de naam en het e-mail adres van de bezoeker krijgt.
    Laat ze zich simpelweg inschrijven op je nieuwsbrief, soms lukt dat nog. Je moet dan wel heel interessant nieuws te bieden hebben aan je doelgroep. Maar het kan ook door iets weg te geven, meestal iets in digitale vorm.
    Bijvoorbeeld een speciale tips en trucs handleiding over een van je producten die ze anders alleen krijgen als ze het product kopen. In ruil voor het e-mail adres en naam krijgen ze het digitale exemplaar in hun mailbox. Op die manier krijg jij de gewenste gegevens en de bezoeker maakt zo op voorhand al intensiever kennis met jou en je product. 
    Voorbeelden van weggevers zijn;
    • Kort online advies- of oriëntatiegesprek.
    • Een handig boekje over je product of dienst met vooral tips.
    • Een korte online of geheel digitale cursus over een van je producten.
    • Een DIY video, waarin je laat zien hoe de bezoeker zelf iets kan oplossen of repareren in plaats van jou te vragen.

    Deze laatste lijkt eng, maar je zal verbaast zijn hoe veel mensen daardoor juist jou gaan vragen om hetgeen je in je video laat zien voor hun te doen. Ze zien in die video dat jij het heel goed kan en zien ook meteen dat het toch niet iets is om even zelf te doen. Dus je verliest er niets mee maar wint juist.

  7. Ben eerlijk
    Gebruik je mailinglijst op een goede en professionele manier. Geef hem nooit uit handen en gebruik hem nooit voor iets anders dan eerlijke en interessante informatie met betrekking tot jouw diensten en producten. Hoe kostbaarder de informatie hoe kleiner de kans dat je lijst even snel weer krimpt. 
    Maak gebruik van een van de mailprogramma's die daarvoor bestaan. Stuur een mailing nooit vanuit je eigen mailprogramma!
     
  8. Werk vooruitbrainy nl startup
    Zoals ik al eerder vermelde maar nu echt als tip: plan vooruit.
    Zorg dat je voor minimaal 6 maanden redactionele spullen klaar hebt staan. Dat lijkt veel, maar als je het even druk krijgt dan vergeet je de sociale media als eerste. Maar aangezien dit het mechanisme is waar je de leads vandaan haalt zal je merken dat als je dat verwaarloost je eigenlijk je (toekomstige) klanten verwaarloost. 
    Uiteindelijk kom je er dan net als velen achter dat je steeds weer opnieuw moet starten met volgers te binden. Dat kost meer energie dan in een korte tijd even flink gas te geven en misschien zelfs wel een jaar vooruit te werken. Op die manier heb je genoeg te posten als je het even niet meer weet, of te druk hebt, en zal je merken dat je hierdoor ook de rust krijgt om te blijven aanvullen. De ene maand heb je nou eenmaal meer inspiratie dan de andere.
     
  9. Analyseer
    Meten is weten, dus controle op wat je doet is net zo belangrijk. Meet regelmatig het resultaat van je acties. Dat kan met tools als Google analytics maar ook door enquêtes te houden. Verwerk de gegevens ook in bijvoorbeeld Excel of speciale programma's. Je kan dan bij nieuwe acties altijd terugvallen op kennis uit eerdere resultaten.
    Het komt uiteindelijk allemaal neer op budget. Of dat groot of klein is, je wilt altijd maximaal rendement.
     
  10. Reviews
    Laat tenslotte je klant ook aan het woord. Reserveer, op een opvallende plek op je website, plaats voor reviews geschreven door je klanten. Wat zij over jouw product of dienst vertellen is namelijk het allerbelangrijkst voor je nieuwe klanten. Daarom bestaan er zoveel websites met beoordelingen van diensten, producten en bedrijven. Op je eigen website heb je het zelf in de hand. Vraag klanten naar een quote die je mag plaatsen. Ben ook daar eerlijk in, nep recenties zijn snel achterhaald en de schade is blijvend!

 

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel of andere zaken? Neem dan contact op voor meer informatie over wat ik voor jou kan betekenen.
Bel of app naar 0653352143 of stuur een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of gebruik het formulier of connect via LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/hein-meijer